Ziekenhuisdieet

ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet is een dieet waarmee je ogenschijnlijk veel kilo’s kunt afvallen in een korte tijd. Maar werkt het ziekenhuisdieet ook voor de lange termijn? Blijf je slank nadat je gestopt bent met dit crashdieet? In dit artikel ga ik in op de voor én nadelen van het ziekenhuisdieet. Ook geef ik een goed alternatief wat wél werkt.

Voor en nadelen van het ziekenhuisdieet

Het klinkt mooi, 5 kilo afvallen in 5 dagen. Wellicht te mooi om waar te zijn? Het ziekenhuisdieet is een crashdieet waarbij je veel minder calorieën binnenkrijgt dan je eigenlijk nodig bent op een dag. Hierdoor val je extreem veel af in korte tijd.

Met het ziekenhuisdieet krijg je minder dan 1000 calorieën binnen op een dag. Zoals je wellicht weet is de dagelijks aanbevolen inname, volgens het voedingscentrum, voor een gemiddelde man 2500 calorieën en voor een gemiddelde vrouw 2000 calorieën.

De oorsprong van dit dieet komt uit de ziekenhuiswereld. Het wordt toegepast bij mensen die te dik zijn voor een bepaalde operatie. Een persoon met overgewicht heeft namelijk meer kans op complicaties bij een chirurgische ingreep dan mensen met een gezond gewicht. Deze mensen kunnen dan met behulp van dit dieet heel snel heel veel afvallen waardoor de operatie toch op korte termijn mogelijk is.

Tegenwoordig wordt dit crashdieet ook gebruikt door “gewone” mensen met overgewicht om binnen korte tijd kilo’s kwijt te raken. Opzich werkt het dieet wel, maar het probleem dat bij alle crash diëten optreed, is het wel bekende JOJO effect. De kilo’s vliegen eraf in de eerste week, maar wanneer men weer terug valt in het normale eetpatroon, zul je zien dat er meer kilo bij komt dan er af is gegaan.

Dit terugval verschijnsel is typisch bij een crashdieet en het wordt veroorzaakt doordat je lichaam schreeuwt om meer calorieën en extra energie. In feite maak je je lichaam bij het volgen van het ziekenhuisdieet in 3 weken kapot, waardoor je de weken erna meer gaat eten om te herstellen.

Een ander verschijnsel is het feit dat je tijdens het volgen van dit dieet continu met een hongergevoel rondloopt. Dit maakt het volgen en volhouden van dit dieet uitermate lastig omdat je continu zin hebt in eten. Ook voel je je slapper en lustelozer.

Dit heeft allemaal te maken met het feit dat je lichaam niet genoeg energie krijgt.

Voordelen zijn dus:

  • Je valt snel af in korte tijd
  • Je hoeft niet creatief te zijn in het bedenken en/of bereiden van maaltijden, het complete dieet is simpel en alles staat vast. Verderop in dit artikel volgt het dieetschema.
  • Ondanks dat het een crashdieet is, eet je gevarieerd. Vlees, vis, zuivel, groente en fruit mag allemaal. Suiker is uitgesloten.

Nadelen:

  1. Na het vele afvallen in korte tijd, kom je ook snel weer aan. Het dieet leert je geen ander blijvend eet patroon aan.
  2. Ondanks dat je bij dit crashdieet redelijk gevarieerd eet, krijg je toch te weinig essentiële voedingsstoffen binnen. Hier wordt uiteindelijk je gezondheid de dupe van. Het is daarom ook heel belangrijk op tijd te stoppen met het ziekenhuisdieet voordat je blijvende schade aanricht.
  3. Een andere onplezierige bijkomstigheid is het constante hongergevoel. Uiteindelijk wen je hier wel aan, maar blijft erg onplezierig en het is funest voor je doorzettingsvermogen.

Ziekenhuisdieet alternatief

Zoals je hebt kunnen lezen is het ziekenhuisdieet een crashdieet waarmee je snel enkele kilo’s kunt afvallen. Helaas is dit bij de meeste mensen niet blijvend. Het dieet is ook niet echt goed voor je gezondheid omdat je te weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.

Een veel beter alternatief om snel gewicht te verliezen, en blijvend dit gezonde gewicht vast te houden, is het 7x7 afslank receptenboek Met dit dieet val je minstens zo veel af als met het ziekenhuisdieet met als bijkomende voordeel dat dit gewichtsverlies blijvend is!

Met het 7x7 afslank receptenboek heb je geen last van een constant hongergevoel en voel je je niet zwak omdat het geen crashdieet is. Je valt op een verantwoorde en gezonde wijze af zodat het makkelijk is vol te houden. En dat allemaal zonder dure recepten of ingrediënten.

Ontdek hier hoe ook jij op een leuke en gezonde manier 8 kilo per maand kunt afvallen!

Dieet schema

Kies je er toch voor om het ziekenhuis te gaan volgen, houd je dan aan het volgende schema:

  • Koffie en thee zonder suiker of melk
  • Water mag onbeperkt gedronken worden tijdens het dieet

Voor Iedere ochtend:

  • 1 sinaasappel of grapefruit
  • 1 beschuit of geroosterde boterham
  • koffie of thee zonder suiker en melk

Het weekmenu ziet er als volgt uit:

Maandag Middag Dinsdag Middag Woensdag Middag Donderdag Middag Vrijdag Middag
1 sinaasappel of grapefruit 1 sinaasappel of grapefruit 1 sinaasappel of grapefruit 125 gram kwark 200 gram vis naar keuze
1 ei 1 ei 1 ei 1 tomaat 1 tomaat
2 bekers yoghurt, halvol of vol 2 bekers yoghurt, halvol of vol 2 bekers yoghurt, halfvol of vol 1 zure augurk 1 beschuit of geroosterde boterham
2 beschuiten of geroosterde boterhammen 2 beschuiten of geroosterde boterhammen 2 beschuiten of geroosterde boterhammen 1 beschuit of geroosterde boterham
Maandag Avond Dinsdag Avond Woensdag Avond Donderdag Avond Vrijdag Avond
2 tomaten 1 sinaasappel of grapefruit 1 sinaasappel of grapefruit 1 appel 1 ei
2 eieren 1 tomaat 125 gram biefstuk gegrild 2 tomaten 1 tomaat
1 beker yoghurt, halfvol of vol 1 beker yoghurt, halvol of vol 1 beker yoghurt, halfvol of vol 1 bief tartaar eventueel gegrild halve krop sla eventueel met wat olie, azijn en zout
2 beschuiten of geroosterde boterhammen 1 beschuit of geroosterde boterham 1 beschuit pf geroosterde boterham 1 beschuit of geroosterde boterham
halve krop sla eventueel met wat olie, azijn 1 bief tartaar eventueel gegrild

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail